Kierując fundacją bez względu na to czy prowadzi ona działalność gospodarcza i w ten sposób pozyskuje środki na swoje działanie czy nie zawsze zarząd fundacji szuka oszczędności. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z pomocy wolontariuszy. Rozważając wolontariat w fundacji, warto zaznajomić się z tematem i obowiązkami z tym związanymi. W tej publikacji wskazujemy najważniejsze aspekty prawne i księgowe o jakie zarząd spółki powinien zadbać.
» Przeczytaj także publikację “Prowadzenie księgowości w fundacji”
Kim jest wolontariusz? Jakie obowiązki wynikają z wolontariatu?
Wolontariusz to osoba fizyczna która dobrowolnie i bez wynagrodzenia wykonuje działania społeczne na rzecz organizacji pozarządowych i innych instytucji. Zakres prac w ramach wolontariatu może być całkowicie różny w zależności od potrzeb fundacji.
Wolontariat w fundacji – Czy fundacja musi zawrzeć umowę z wolontariuszem?
Przed rozpoczęciem współpracy fundacja i wolontariusz powinni zawszeć porozumienie współpracy. Porozumienie to powinno być pisemne, jednak jeśli współpraca będzie trwała mniej niż 30 dni wówczas prawo dopuszcza również formę ustną. W umowie tej konieczne jest wskazanie przedmiotu współpracy, jej zakresu i warunków.
Ubezpieczenie NWW wolontariusza fundacji
Fundacja współpracująca z wolontariuszem zobowiązana jest zapewnić mu ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków czyli ubezpieczenie NWW. Gdy współpraca z wolontariuszem jest krótsza niż 30dni ubezpieczenie NWW można wykupić w dowolnej firmie ubezpieczeniowej. Przy dłuższej współpracy niż 1 miesiąc ubezpieczenie NNW jest gwarantowane przez państwo polskie na podstawie znowelizowanej tzw. małej ustawy wypadkowej.
Szkolenie BHP wolontariusza w fundacji
Fundacja rozpoczynając współpracę z wolontariuszem nie ma obowiązku przeprowadzania mu szkolenia BHP. Zarząd fundacji powinien jednak poinformować wolontariusza o bezpieczeństwie i higienie pracy, zapewnić mu wszelkie środki ochrony. Przedstawione powinny zostać wolontariuszowi także wszelkie niebezpieczeństwa związane z pracę i postępowania w sytuacjach awaryjnych oraz wskazane wszelkie drogi ewakuacyjne.
Zaświadczenie współpracy z wolontariuszem
Wolontariusz może poprosić zarząd fundacji o wystawienie mu zaświadczenia o współpracy które ma formę pisemnej opinii o wykonywanej przez niego pracy. Zarząd fundacji jest zobowiązany do wystawienia takiej rekomendacji.
Ubezpieczenie OC fundacji zatrudniającej wolontariuszy
Litera prawa nie narzuca konieczności wykupu ubezpieczenia OC dla współpracy z wolontariuszami jednak specjaliści zalecają skorzystanie z takiej możliwości. Ubezpieczenie to zabezpiecza fundację przed roszczeniami osób trzecich za działania wolontariuszy.
Zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami, którzy pomogą w kwestiach prawnych związanych z prowadzeniem fundacji. Oferujemy także pomoc w rejestracji fundacji i firm, jak również obsługę księgową.